“Solar” laadplein met Vehicle 2 Grid technologie van Venema in Culemborg geopend door Staatsecretaris Stientje van Veldhoven.

“Solar” laadplein met Vehicle 2 Grid technologie van Venema in Culemborg geopend door Staatsecretaris Stientje van Veldhoven.

Het “solar” laadplein met Verhicle 2 Grid in Culemborg wordt op maandag 15 juni 2020 officieel geopend door Staatsecretaris Stientje van Veldhoven. Deze proeftuin met laadpalen is een onderdeel van een aantal slimme laadpleinen  die de komende periode in Nederland wordt uitgerold. Het doel van deze proeftuinen is om slimme laadconcepten toe te passen die bijdragen om de laadinfrastructuur in Nederland toekomstbestendig te maken. Venema heeft voor de Coöperatie Vrijstad Energie de implementatie van Vehicle 2 Grid technologie gerealiseerd.

“Wij zijn als eigenaar van het zonnedak en laadplein erg tevreden over de snelle plaatsing en flexibiliteit van Venema van de DC lader”

Sandra de Wolff bestuurslid bij Coöperatie Vrijstad Energie

Het “Solar” laadplein bestaat uit een zonnedak dat bestaat uit 784 PV-panelen en kan ruim 60 huishoudens van elektriciteit voorzien. Daarnaast zijn er verschillende AC-laadpunten aanwezig zodat elke EV rijder de zekerheid heeft zijn auto te kunnen laden met zonne-energie. Daarnaast is er gekozen om een 10 kW (DC) V2G laadoplossing van Venema Emobility Charge Systems te plaatsen.

Vehicle 2 Grid technologie belangrijk onderdeel in volgende stap energie transitie

Het verder implementeren van duurzame energie opgewerkt door de zon vraagt om oplossingen die zorgdragen om zonne-energie tijdelijk op te slaan. Een van de oplossingen die hiervoor geschikt is V2G. De zonne-energie die we overdag opwekken,  slaan we via de 10 kW V2G lader van Venema tijdelijk op in een elektrische auto. In de avond kunnen we met deze slimme DC lader de auto ontladen en hiermee een huis of kantoor voorzien van zonne-energie dat eerder die dag is opgewekt.

Venema E-mobility Charge Systems is betrokken bij uitrol project “45 slimme laadpleinen” door Ministerie van Verkeer en Waterstaat.

In Nederland worden momenteel 45 slimme laadpleinen uitgerold. Het doel is om je elektrische auto opladen wanneer er een overschot aan groene stroom is en de elektrische auto te ontladen wanneer er veel vraag naar stroom is. Venema is bij diverse laadpleinen betrokken voor de implementatie van V2G.

“Nederland kan vanaf nu niet alleen groen, maar ook slim laden. En dat is goed nieuws. Slim laden maakt elektrisch rijden nog interessanter. Het is laden op maat. Je bepaalt zelf wanneer en hoe vol je batterij opgeladen moet zijn. En ook wanneer of tegen welke prijs je stroom afneemt of terug levert aan het net. Daarmee is het dus goed voor je eigen portemonnee, voor een betere balans van het stroomnet en voor het gebruik van meer groene energie. Slim laden heeft veel potentie.”

Staatssecretaris van Ministerie van Verkeer en Waterstaat Stientje van Veldhoven

Samenwerking tussen Fluctis (onderdeel van Mijndomein) en Venema Emobility Charge Systems

Begin 2019 komen Fluctis (onderdeel van Mijndomein) en Venema Emobility Charge Systems overeen om gezamenlijk een V2G laadoplossing te gaan ontwikkelen. Henri de Jong, eigenaar van Mijndomein  ontmoet bij Venema de whizzkid Melvin Venema en is er van overtuigd dat Melvin de lader van de toekomst moet gaan ontwikkelen. In April 2019 start het ontwerp team met de eerste schetsen en in September 2019 wordt de eerste laadoplossing tijdens een event in Venlo gepresenteerd. Venema is via Mijndomein betrokken bij het “Deel de Zon” project dat afspeelt in Zuid Nederland en België. Venema zal voor dit project tachtig V2G (DC) laadstations produceren en uitrollen in Nederland en België.

10 kW V2G DC Charging Square Netherlands 2020
10 kW V2G DC Charging Square Netherlands 2020

In de periode hierna worden in diverse pilots en andere projecten de samenwerking tussen Venema en Mijndomein vorm gegeven. Hiervoor worden diverse andere hightech bedrijven en universiteiten betrokken. Het doel is om doormiddel van slimme laad- en energieopslag systemen meer flexibiliteit voor het bestaande energienet te vinden. Hiermee kunnen we de energie transitie versnellen en investeringskosten optimaliseren.

“Solar” laadplein met Vehicle 2 Grid technologie in Lelystad

Eind van de zomer zal een volgende stap gemaakt gaan worden door Venema en Mijndomein. Door de realisatie van een “Solar” laadplein met tien Vehicle 2 Grid laadpunten in Lelystad zal een nieuwe generatie laadpleinen gaan ontstaan. Naast Vehicle 2 Grid zal in dit laadplein ook voor het eerst direct solar toegepast gaan worden. Dit houdt in dat zonne-energie letterlijk direct in de elektrische auto zal stromen zonder noemenswaardige energieverliezen. Naast direct solar, zal bij dit “Solar” laadplein met Vehicle 2 Grid technologie in Lelystad nieuwe software worden geïmplementeerd dat het laadplein veel slimmer maakt. Het laadplein kan straks inspelen op behoeften van EV rijders en aan de behoefte aan energie op locatie.

Meer weten over Vehicle 2 Grid? Neem dan contact op met Henri Overbeek of Melvin Venema.

“Solar” laadplein met Vehicle 2 Grid technologie van Venema in Culemborg geopend door Staatsecretaris Stientje van Veldhoven.
“Solar” laadplein met Vehicle 2 Grid technologie van Venema in Culemborg geopend door Staatsecretaris Stientje van Veldhoven.
You may also like
V2G energie cooperaties
De V2G laadpaal van Venema helpt Energie Coöperaties in de transitie naar een energie neutrale wijk.
vacature venema engineer monteur arnhem elektrotechniek laadpaal v2g batterijsystemen
Vacature: Engineer – Monteur (DC) laadstations & batterij systemen – Arnhem
V2G-wallbox
“Solar powered DC charging” – the next step in the V2G charger of Venema.
Vehicle-to-Grid (V2G)
Hoe Vehicle 2 Grid en deelmobiliteit kansen biedt voor de slimme projectontwikkelaar?