Interoperabiliteit noodzakelijk voor emissieloos OV netwerk

ing. H. (Henri) Overbeek
Interoperabiliteit noodzakelijk voor emissieloos OV netwerk

Interoperabiliteit noodzakelijk voor emissieloos OV netwerk

Om de transitie naar een emissieloos OV netwerk betaalbaar en haalbaar te maken is het noodzakelijk dat elektrische bussen bij elke OV laadpaal kan laden. Dit draagt bij dat op knooppunten waar het OV netwerk samenkomt de kosten voor de aanleg van laadinfrastructuur aanzienlijk wordt gereduceerd.

Interoperabiliteit wordt als een van de belangrijkste speerpunten gezien  in de OV-markt.

Communicatie tussen de bus en laadinfrastructuur

De uitdaging zit met name in de communicatie tussen de bus en laadinfrastructuur. Vervoersbedrijven hebben te maken met het feit dat ze de aanschaf van bus en laadinfrastructuur tegelijk doen. Alleen op deze wijze heeft het vervoersbedrijf de zekerheid dat een elektrische bus kan laden. Bus leveranciers en laadpaal producenten geven deze zekerheid niet los van elkaar.

Operationeel manager Jordy Tromp van PitPoint verteld aan OV Pro:

“Dit is opmerkelijk, want als je een elektrische auto koopt ga je ervan uit dat je overal kunt laden. Dat komt omdat de autofabrikant geen auto op de markt brengt die niet voldoet aan het afgesproken protocol, omdat hij weet dat hij dan geen auto’s verkoopt. Dit moeten we voor elektrische bussen ook voor elkaar krijgen.”

“Dit hoeft niet ingewikkeld te zijn. Qua complexiteit zijn er in de automarkt namelijk net zoveel variabelen als in de busmarkt. Net als bij elektrische auto’s moeten de standaarden voor de communicatie worden vastgesteld en moet er een afrekenmethode worden vastgesteld. Er bestaat zelfs al een protocol voor de communicatie tussen de lader en de bus, het ISO 15118, en een protocol voor de registratie van het afrekenen, het OCPP.”

Communicatie protocol verbeteren

Doordat het communicatieprotocol dat de communicatie tussen de bus en de lader verzorgt te flexibel is geeft dit in de praktijk problemen. Tromp vertelt aan OV Pro: “Misschien is het protocol te onduidelijk, maar dat kunnen we oplossen. Als iedereen zich committeert aan de afspraak om het protocol te verduidelijken, zullen ook daadwerkelijk alle bussen en laadpalen met elkaar kunnen communiceren. Een willekeurige elektrische bus kan dan bij een (onbekende) laadpaal laden. Gelukkig zien we nu al dat dit soms wel kan: onlangs laadde een bus uit AML succesvol bij een laadpaal van Arriva in West-Brabant.”

Met name waar knooppunten samenkomen zoals bijvoorbeeld Amsterdam Sloterdijk. Hier komen namelijk vier netwerken samen, namelijk Amsterdam stad, Amstelland-Meerlanden, Waterland en Zaanstreek. Tromp vertelt aan OV Pro: “Verschillende partijen gaan nu apart in laadinfrastructuren investeren in hetzelfde gebied. Dit zorgt per gereden kilometer voor hoge maatschappelijke kosten, terwijl het technisch relatief gemakkelijk op te lossen is om alle bussen bij alle laadpalen te laten laden. Hier ligt een taak voor de vervoerder om de juiste vraag aan de markt te stellen.”

Vervoersbedrijven moeten juiste eisen stellen bij aanbestedingen

Bij het investeren in bussen en laadoplossingen moeten vervoersbedrijven eisen dat een bus bij elke laadoplossing kan laden. Hiervoor is een goed gedefinieerd protocol nodig. Tromp vertelt aan OV Pro: “Op die manier krijgt een vervoerder weer meer vrijheid om verschillende bussen te kopen voor een concessie. Hierbij moet het doel zijn de prijs per gereden kilometer zo aantrekkelijk mogelijk te maken.”

Om de transitie naar een emissieloos OV netwerk betaalbaar en haalbaar te houden moeten vervoersbedrijven beter gaan samenwerken. Gezamenlijk opdrachten aan te besteden kan een waardevolle oplossing zijn. Naast het voordeel dat de bus bij elke laadpaal kan laden, kan schaalvoordeel de kosten van de investering ook aanzienlijk laten reduceren.

PitPoint verzorgt op BusVision een workshop over duurzaam aanbesteden

Registreer je nu en bezoek deze sessie op 11 oktober in de Expo Houten.

Bron: OV Pro