EU: Vanaf 2020 laadpalen verplicht voor bedrijven

Bent u er klaar voor?
Vanaf 2020 laadpalen verplicht voor bedrijven

EU: Vanaf 2020 laadpalen verplicht voor bedrijven

Laadpalen worden vanaf 2020 verplicht bij bedrijfspanden met meer dan 10 parkeerplekken. Dit is besloten door het Europees Parlement om elektrisch rijden nog meer te stimuleren. Deze maatregel is 1 van de 8 richtlijnen uit het pakket “Schone energie voor alle Europeanen”.

Laadpaal verplicht bij meer dan 10 parkeerplekken

Door de goedkeuring van het pakket “Schone energie voor alle Europeanen” heeft het Europese Parlement wordt een belangrijke stap gezet in het stimuleren van emissieloos rijden. Bedrijven, kantoren en winkeliers zullen vanaf 2020 verplicht zijn om 1 laadpaal te installeren per 10 parkeerplaatsen. Aan 10 procent van de overige parkeervakken moeten kabels komen die de uitbreiding naar meer laadvoorzieningen mogelijk maakt.

Tot nu toe werd vooral door grote bedrijven en overheden laadvoorzieningen aangelegd. Voor het MKB in Nederland betekent deze maatregel dat ze de komende periode fors moeten investeren in laadpalen.

Winkeliers vinden laadpalen niet noodzakelijk

Het bedrijfsleven is niet blij met deze nieuwe regel uit Brussel. Volgens de Nederlandse detailhandel gaat deze nieuwe wetgeving al snel tienduizenden euro’s kosten. Met name voor de kleinere winkeliers is dit niet op te brengen. Winkeliers wijzen er ook op dat parkeerplaatsen met laadvoorzieningen de plekken gaan bezetten van voertuigen op brandstof. Immers op deze parkeerplekken mogen auto’s met een conventionele verbrandingsmotor niet staan. Detailhandel Nederland wil een aanpassing voor het MKB.

Financieren of leasen van laadpalen mogelijk

Veel ondernemers weten niet dat ook het MKB laadpalen kunnen leasen of financieren. Ook voor de kleine winkelier heeft Venema Technisch Bedrijf financieringsoplossingen. Heeft u vragen over hoe u als winkelier toch een laadoplossing aan uw klanten kan aanbieden? U kunt contact met ons opnemen via emobility@venematech.nl.

EU is ambitieloos als het gaat om laadpalen

Vereniging Elektrische Rijders laat in een korte reactie weten dat ze de nieuwe wetgeving omtrent laadpalen ambitieloos vinden. Ze wijzen erop dat als de snelheid waarmee laadvoorzieningen over Europa worden uitgerold gaat zorgen dat we straks structureel laadvoorzieningen tekort komen. File bij de laadpaal is niet uitgesloten!

Richtlijn zorgt voor substantiële toename laadpalen

De komende jaren zal deze richtlijn zorg dragen dat in Europa er een substantiële toename laadpalen krijgt. Onder andere Europees parlementslid Anneleen van Bossuyt is blij met de nieuwe richtlijnen. Volgens van Bossuyt is Europa er in geslaagd om een goede balans te vinden in de belangen van het bedrijfsleven en het klimaat. Fijnstof in grote steden geven immers grote gezondheidsrisico’s. Deze wil Europa onder andere met deze richtlijn terugdringen.

Smaakt dit artikel naar meer?

Heeft dit artikel bij u vragen opgeroepen? Venema Technisch Bedrijf zit met haar ingenieurs en specialisten klaar deze te beantwoorden. U kunt contact met ons opnemen via emobility@venematech.nl.

You may also like
Is snelladen slecht voor uw accu van uw elektrisch voertuig
Is snelladen slecht voor de accu van uw elektrisch voertuig?
Subsidies voor laadpalen. Hoe zit dat
Subsidies voor laadpalen. Hoe zit dat?
Dieselbak duurder dan elektrische voertuigen
Hoe milieuvriendelijk zijn elektrische voertuigen (EV)
Hoe milieuvriendelijk zijn elektrische voertuigen (EV)?